Acum pe AM: De zece ori România
Acum pe FM: Pulsul zilei

Destinaţia zilei: Portul Constanța De la Kustendge la Carmen Sylva. EU Aleg România - 5 septembrie

05 Septembrie, 2014 (360 vizite | 0 comentarii)
Yahoo Messenger Facebook Delicious Stumbleupon
Cu o istorie mai veche de 2.000 de ani, Portul Constanţa se recomandă ca cel mai mare port de la Marea Neagră şi al doilea ca importanţă din Europa. A fost construit după Războiul de Independenţă din 1878, odată cu primele preocupări pentru dezvoltarea economiei, în locul micului port oriental Kustendge, denumirea turcească a Constanţei, care era sub dominaţie otomană. Regele Carol I a fost cel care i-a convins pe politicienii vremii de valoarea proiectului şi a pus piatra de temelie a portului de astăzi. Povestea portului merge însă mai departe şi ajunge la inima soţiei sale, Regina Elisabeta, cunoscută şi sub numele de artist Carmen Sylva. Pentru ea, marea însemna Constanţa şi locul unde se simţea acasă. Este şi motivul pentru care Carol I i-a construit un Pavilion Regal, botezat de ziarişti Cuibul Reginei. Clădirea aducea mai mult cu o cabină a marinarilor, decât cu o locuinţă regală. Dar, Regina era fericită să poată privi marea şi să-i salute pe marinarii care ieşeau din port. Odată cu moartea ei, s-a stins şi viaţa din „Cuibul” său, care a fost abandonat, pentru ca mai târziu să devină Muzeul Portului Constanţa. Pentru marinari, Cuibul Reginei a rămas reperul, după care se ghidează la ieşirea din radă. Astăzi, în apropierea Cuibului Reginei se aflăportul militar Constanţa.
 
La intersecţia rutelor comerciale din Europa şi Asia
 
Situat pe coasta vestică a Mării Negre, Portul Constanţa nu s-a zgârcit ca întindere şi măsoară 3.900 de hectare şi cuprinde trei subdiviziuni: portul maritim, cel fluvial şi cel militar. Să le luăm pe rând, portul maritim are o capacitate de operare anuală de 100 milioane de tone și este deservit de către 140 dane funcționale, adică locul unde acostează navele. Portul fluvial permite accesul oricărui tip de navă fluvială, barjă sau împingător, având o capacitate de operare anuală de 10 milioane de tone. În portul militar stau ancorate, când nu se află în nicio misiune, fregatele Regina Maria şi Regele Ferdinand, dar şi bătrânul submarin Delfinul, sătul de atâtea promisiuni că va mai fi vreodată funcţional. Accesul în portul militar este restricţionat. Turiştii şi localnicii pot vizita fregatele numai de Zilele Portului sau cu prilejul sosirii sau plecării unei nave militare.   
 
Spectacolul vapoarelor şi al sirenelor. Marea privită de pe digul de larg
 
Este bine de ştiut că Portul Constanţa poate fi vizitat. Oricine poate pătrunde în incinta celor 140 de dane cu autoturismul, contra unei taxe de 18 lei. Desigur, accesul este restricţionat pe cele mai multe dintre dane, pentru că aparţin unor operatori privaţi, dar pentru ochii curioşilor tot se găsesc câteva vapoare care pot fi admirate de la chei. Portul Constanţa nu înseamnă însă doar nave şi Ziua Marinei Române, ci este un mic univers, care freamătă continuu, cu terminale de încărcare/descărcare, terminale de pasageri, macarale uriaşe, care operează neobosit şi faruri de intrare şi aterizare, de veghe în calea marinarilor. O incursiune pe digul de larg este o adevărată aventură, care merită trăită cel puţin o dată în viaţă. Vorbim de circa 8 kilometri de beton care înaintează în mare, pe care îi poţi parcurge cu piciorul sau cu maşina. Dacă ajungi până la capătul digului de larg poţi spune că mergi în paralel cu vapoarele, le auzi sirenele şi simţi că eşti parte a ritualului de intrare sau de ieşire din port. Valurile se aud mai puternic, pescăruşii sunt mai aproape, iar bătăile inimii se confundă cu zbuciumul mării. 
 

Fișiere Audio/Video


EU Aleg România - Portul Constanța De la Kustendge la Carmen Sylva - reportaj
« Precedentul Următorul »

Articole recente

Destinaţia zilei: Ochiul Beiului şi Cascada Beuşniţa, minunile din Caraş-Severin. EU Aleg Români Destinaţia zilei: Ochiul Beiului şi Cascada Beuşniţa, minunile din Caraş-Severin. EU Aleg România - 12 septembrie
Ochiul Beiului - O beţie de culori!   Dacă ajungeţi în judeţul Caraş-Severin, în Cheile Nerei nu puteţi să rataţi Ochiul... citește
Destinaţia zilei: Cheile Nerei – un colţ de paradis. EU Aleg România - 11 septembrie Destinaţia zilei: Cheile Nerei – un colţ de paradis. EU Aleg România - 11 septembrie
Sunt puţine locurile pe care dacă le vezi o dată, îţi imprimă dorinţa de a le vedea din nou. Un exemplu sunt însă cele mai lungi şi mai... citește
Destinaţia zilei: Nestematele pământului din „Casa binelui” de la Ocna de Fier. EU Aleg România Destinaţia zilei: Nestematele pământului din „Casa binelui” de la Ocna de Fier. EU Aleg România - 10 septembrie
Vă invităm astăzi în “Casa binelui”de la Ocna de Fier – primul muzeu particular de minerale estetice din țară, fondat de... citește
Destinaţia zilei: Gărâna, Trei Ape şi Crivaia – trei refugii stilate în inima Semenicului. EU Al Destinaţia zilei: Gărâna, Trei Ape şi Crivaia – trei refugii stilate în inima Semenicului. EU Aleg România - 9 septembrie
Gărâna - un soi de paradis   Aşa este caracterizat cel mai cunoscut sat de vacanţă din Banat. Aşezat pe o munchie de deal, la 935 de... citește
Destinaţia zilei: Cea mai frumoasă cale ferată istorică din Banatul de Munte: Oraviţa-Anina. EU Destinaţia zilei: Cea mai frumoasă cale ferată istorică din Banatul de Munte: Oraviţa-Anina. EU Aleg România - 8 septembrie
Semmeringul bănăţean - un monument cultural unic în România   Linia ferată Oraviţa-Anina este a cincea cale ferată de pe... citește
Destinaţia zilei: Gura Portiţei. Locul unde Dunărea se uneşte cu marea şi cerul. Eu Aleg România Destinaţia zilei: Gura Portiţei. Locul unde Dunărea se uneşte cu marea şi cerul. Eu Aleg România - 4 septembrie
Gura Portiţei este în primul rând un sat lipovenesc, cu căsuţe cu acoperiş de stuf, vopsite în alb şi albastru. Este locul în... citește

Adaugă un comentariu

Nume:
Comentariu:
Cod Securitate:
cod securitate

Comentarii

Încă nu există comentarii pentru acest articol.

Newsletter


Twitter Radio Iasi
© Radio Iași 2018, toate drepturile rezervate.